Friday, 10 May 2013

MILIK SIAPAKAH HATI ITU ?? :)

MILIK SIAPAKAH HATI ITU ??? :)

                                                                  
Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum w.b.t,

          Alhamdulillah, segala puji bagi Tuhan semesta alam. Selawat serta salam dilimpahkan kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w, keluarga, sahabat dan seluruh orang yang memperjuangkan syariatnya sampai hari kiamat. Amin ya ilahal’alamin.

Sebelum meneruskan pembacaan..marilah kita sama-sama beristighfar terlebih dahulu..dan doakan juga untuk sahabat kita di Gaza.

Astaghfirullahal’azim (7x)

*********
Perbualanku dengan adikku Amjad,

Amjad: “Kakak, macam mana la law kita berada di Gaza, kan? Tak tahu nasib kita..Mati akan mai bila-bila ja kan?”

Diriku: “ye..tapi..kat kita kat sini pun..jika Allah tarik nyawa kita, mati juga”.

Amjad : “Macam mana law mati sekarang..amalan tak banyak lagi..hati tak bersih lagi..macam-macam ada..”.

Diriku: “ Allahurabbi..itu la dik..kita kena jaga hati kita..perbaiki diri, banyakkan amalan..moga-moga Allah terima amalan kita”.

*********

          Selepas perbualan itu, ku mengenangkan hati ini. Allah..takut-takut masih banyak kekotoran. Ku terimbau kembali perbualanku dengan seorang adik juniorku..

********
Adik junior: Akak..nak tanya..hati akak milik siapa?

Diriku: : “Milik Allah…”.

Adik junior : “Em…akak..law hati ini milik Allah..nanti Allah nak balik tak?”

Diriku : “Adikku sayang..hati ini akan dikembalikan kepada tuan asalnya..kerana kita hanya meminjam. Cuba adik bayangkan..sekarang nie pun, jika kita pinjam barang orang, mesti nak pulangkan dengan keadaan yang baik, kan?”

Adik junior: “ A’ah..mesti la akak. Em..akak..jika hati kita dah rosak..dan kita cuba pulihkan..tapi ia rosak kembali..cam mana akak? Susah la nak jaga hati…kejap ok..kejap tak”.

Diriku: “Sekurang-kurangnya kita usaha dik. Malu tak jika sekarang, tiba-tiba hati kita perlu dihantar kembali kepada tuannya, Allah? Banyak yang tak baik tentang hati kita. Selama nie..kita tak sedar..kita pinjam je daripada Allah.”

Adik junior: “Allah..yer la akak. Malunya…macam tak sanggup nak bagi balik sekarang. Akak..mesti sekarang..Allah tahu segalanya tentang hati kita kan?”

Diriku: “Mesti la dik..Allah itu kan Maha Mengetahui.”

Adik junior:” Allah..malunya..kalau la orang lain dapat tengok hati adik sekarang..emm..hinanya diri ini”.

Diriku: “ Adik..tahu tak..Nabi Muhammad s.a.w selalu berdoa:

“Ya Allah yang mengarahkan hati, arahkanlah hati-hati kami untuk taat kepada-MU”
(HR. Muslim)

Adik junior: “Akak..adik takut mati la..”.

Diriku“Kematian hati adalah satu perkara yang menakutkan bagi insan yang bergerak mencari keredhaan Allah s.w.t dalam kehidupannya.”

Akhirnya..kami berpelukan. Sama-sama cuba muhasabah.

*********
          Sedarlah..hati ini pemilik Allah. Nanti akan dipulangkan kepada tuannya. Jagalah dengan baik. Allah itu Maha Mengetahui atas sesuatu. Malulah kepada Allah apa yang berlaku kepada hati kita. Allahurabbi..


Ya Allah, Tuhan Pemilik hati kami,
Tetapkanlah hati kami agar sentiasa taat kepada-Mu,
Menjauhi larangan-Mu,
Sesungguhnya Engkau Maha Melihat & Maha Mengetahui.

1 comment:

  1. Izinkan mengutip. Sadarlah untuk bertangung jawab kepada pemilik hati karena kita mesti mengembalikannya.

    ReplyDelete