Sunday, 3 August 2014

kERAna Dri ini sayang kepada KaMu.. :)

**ada satu kisah, jum hayati teman2 ;)
insya-Allah semoga kisah yg dititipkan ini mmberi satu inspirasi kpd kita semua :)
be + n smile alwys tau :)

"Sahabat A dan B bagaikan Aur dan tebing...ukhwah mereka sungguh utuh sekali...jika ada badai yg melanda..mereka pandai mncari penyelesaian n penghalangnya..nk tau ap kuncinya??kuncinya ialah jum kita hayati coretan ni :) "

sahabat A: assalamualaikum,awk, hujung minggu ni free tak?

sahabat B: w'salam wbt. free je awk. kenapa?

sahabat A: hujung minggu ni saya nak ajak awk pergi satu tempat. nak ikut tak?

sahabat B: okay awk. nnti kita pergi ya. tp tempat apa kita nak pergi tu awk?

sahabat A: adelah.. awk ikut je ye. ^_^ 

sahabat B: okay awk

hujung minggu tiba, si shabat A bawalah sahabat B nya

sahabat B: okay awk

hujung minggu tiba, si shabat A bawalah sahabat B nya pergi ke suatu tempat.. pergi ke pantai.. 

sahabat B: pantai.. syoknyaaaaaaaa.. smbil tersenyum..

sahabat A turut tersenyum. mereka berjalan di persisir pantai..masing masing diam.. merasai nikmatnya indah alam ciptaan ALLAH..

sahabat A : awak dahaga? kalau dahaga, saya nak pergi beli air. awk tnggu dekat sini ya
hujung minggu tiba, si shabat A bawalah sahabat B nya pergi ke suatu tempat.. pergi ke pantai.. 

sahabat B: pantai.. syoknyaaaaaaaa.. smbil tersenyum..

sahabat A turut tersenyum. mereka berjalan di persisir pantai..masing masing diam.. merasai nikmatnya indah alam ciptaan ALLAH..

sahabat A : awak dahaga? kalau dahaga, saya nak pergi beli air. awk tnggu dekat sini ya

sahabat B: yup.dahaga juga. okay. jgn lama lama taw. *Senyum*

sahabat A tadi pergi beli air..10 mnit kemudian dia duduk disebelah sahabat B ats pasir. menghulur secawan air. 

sahabat B: terima kasih

sahabat A : awak, awk pernah tak tak minum air seminggu, atau pon sehari suntuk pon takpelah. pernah?

sahabat B: tak pernah. orang cakap kalau tak minum air 3 hari, boleh mati. badan dehidrasi nnti. tak nak lah mati lagi. setengah hari tak minum pon dah lembik, dahaga sangat awk..

sahabat A: mati? mati jasad kita kan? :) awak pernah rasa tak bila kita tak solat satu hari suntuk.. jiwa kita akn mula nak mati. bahkan ada yang sudah mati. kita takut pada jasad kaku yang mati, tapi kita tak takut pada hati dan jiwa kita yang mati. solat tu macam kita perlukan air dalam kehidupan seharian kita.susah juga kan nk basuh baju, basuh pinggan, mandi kalau tiada air. :) awak, sedap tak air ni? sejuk?

sahabat B: *diam yang lama, mendengar* ahh? ermm.. sejuk, sejuk rasa seluruh badan bila minum. panas2 macam ni. :) sedap

sahabat A: sedapkan. saya pun rasa sedap.sejuk je rasa badan ni...awk, tahu tak macam tulah rasanya, damainya bila kita solat. air yg sejuk dan tenang tu, bila terkena pada kita yang tengah kepanasan, kehaussan, rasa damai kan? sejukkan? awak, mcm tulah solat kita. solat tu mendamaikan jiwa kita, menenangkan hati kita. damai yang menjalar ke seluruh tubuh yang kepanasan dan kehausan iman dan pengisian jiwa. 

sahabat B: ermm.. *pandangan kosong ke laut*

sahabat A: erm, awak, rasa tak angin yang menyapa kita ni? sejukkan? awak nampak tak angin ni? 

sahabat B: tak nampak tapi saya rasa ada.sejuk. berangin.

sahbaat A: senyum manis,*awak bernafas dengan udara ni kan?

sahabat B: ye awk. :)

sahabat A:  awak, siapa yang cipta angin ni. ? siapa yang bagi awak hidup udara nyaman ni?

sahabat B: ALLAH :)

sahabat A: pandai ah awk ni.. ^_^ jadi, setiap saat, setiap detik, kita perlu taat pada yang memberi nikmat ni semua pada kita. caranya yang pertama, yg paling penting, adalah SOLAT. solat adalah salah satu cara untuk membuktikan bahawa kita patuh pada ALLAH. yg cipta awak, saya, dan alam semua ni... cuba tengok pondok kat hujung pantai tu.

sahbaat B: erm, pondok tu. dh usang, dh buruk,kotor jugak. sikit lagi nak roboh.

sahabat A: *senyum*. ha, usang, buruk dan nak roboh.kotor. kenapa semua tu terjadi?

sahabat B: erm, sebab takde orang jaga and baiki kot.

sahabat A: kalau ada yang jaga dan bersihkan. mesti pondok tu cantik kan? cantik macam sahabat saya ni.. hehhee

sahabat B : of course. ade yg jaga semua, bersihkan hari2. hias cantik cantik. pondok tu mesti jadi cantik ^_^ mcm saya. tp sya lagi cntik. haha

sahabat A: pandai pun. jwapan tepat. pondok usang tu ibarat nya hati kita ni. bilamana solat kita tak terjga, tunggang langgang, compang camping.. lama lama hati kita jadi usang, buruk, rosak.kotor. hati kita dah mati sebelum jasad kita yang mati. tapi, bila kita jaga solat kita, hari2 kita hias hidup kita dengan solat, hari2 kita solat, hidup kita ni jadi cantik... jadi bersih, jadi berseri seri. betul tak awak? awak yang cntik ni pon makin cantik taw.

sahabat B: senyum dan jawab.* betul juga apa awk cakap. :)

sahabat A: cuba tengok laut yang biru, gunung, burung yang terbang... pasir yg halus, tumbuh tumbuhan yang hijau... cantikkan? hebatkan ALLAH?

sahabat B: cantik. hebat ^^

sahabat A: "FABIAYYI ALAA 'IRAABIKUMAA TUKADZDZIBAANN "

sahabat B: apa awk ckp? maksudnya apa?

sahabat A: sembil senyum.*maksudnya..(maka nikmat Tuhan manakah yang kamu dustakan).33 kali ALLAH ulang dalam surah ar-rahman..tapi sayang..kita manusia sila selalu mendustakan ciptaan ALLAH. kita mengaku itu ALLAH cipta, dan diri kita sndri ALLAH yang cipta. tapi, kita ingkar jua, kita tak sembah ALLAH juga. eh, jom lah balik. dh lewat petang. kejap lagi dah nak maghrib.

sahabat B: jom ^^.

sampai ke rumah, azan berkumandang...

sahabat A : awak, jom kita solat ^^ di surau

sahabat B : awak pergi dulu lah. saya ada kerja sikit

sahabat A: umm..okay awk.. saya solat dulu ya.

sempat dia meletakkan penanda buku di atas meja sahabatnya.

sahabat B ke toilet,kemudian masuk semula ke bilik. 20 minit kemudian,di surau sahabat A berdoa,, tak jemu berdoa sejak pertama kali dia inginkan sahabatnya berubah

" ya ALLAH, aku sampaikan apa yang aku ketahui pada sahabatku kerana Mu, dari dulu doa ini yang aku pinta padamu, perkenankanlah ya ALLAH...aku ingin melihat dia bersujud kepadaMU. aku cuba apa yang aku mampu. selebihnya aku serahkan padamu. bukakan pintu hatinya.aamiin"

sahbat A naik ke bilik. di buka pintu dan melihat sesosok tubuh berbalut putih, di atas tikar sejadah. dia mendengar ada esak tangis dalam kata kata

"ya ALLAH, aku banyak ingkar padamu, aku banyak lalai dengan hidupku. engkau hadirkan aku seorang insan yang benar2 menyedarkan aku tentang hidup ini. tiada makna hidupku tanpa solatku. ampunkan aku ya ALLAH. bimbing aku ke jalan yang engkau redhai. yang maha pengampun, ampunkn setiap dosa hamba ini, aku bertaubat ya ALLAH."

Usai berdoa, dia menangis teresak.. lalu, satu pelukan erat dari belakang..

syukurlah.. saya gembira awak.. terima kasih ya ALLAH.

sahabat B berpaling, menangis semahunya. memeluk tubuh sahabat nya.

awak, bimbing saya. saya nak berubah. ceritakan semuanya soal islam selagi awk berada dengan saya, saya nak mendalami islam. saya jahil

insyaALLAH syg.. saya akan usahakan. gembiranya hati ni.. saya sayang awk kerana ALLAH. :')

awak, terima kasih untuk ini *hulur penanda buku dengan ungkapan*

"“Tidak Aku ciptakan jin dan Manusia melainkan hanya untuk beribadah kepada-Ku.” (QS. Adz –Dzariyat: 56 )

dan

"KERANA AKU MENCINTAIMU, AKU INGIN KAMU KE SYURGANYA, TAATLAH PADA YANG SATU, SYURGA MENANTIMU"

terima kasih Tuhan.......kerana aku sayang kamu... wahai sahabatku.



**sekiannnn.. maaf, driku tak punya coretan yang menarik. :)
smoga coretan yang dilakar ini mnjadi inspirasi buat teman2ku yg disayangi :)
wasalam n selamat malam,,,jangan lupa amalan sunat bfre tdr tau :)



No comments:

Post a Comment